:: MENTALBESKRIVNING ::
Resultat kommer när vi gått detta.
MOMENT |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1a
KONTAKT Cocker: 3,7 |
Avvisar kontakt-morrning och/eller bitförsök. | Undviker kontakt genom att dra sig undan. | Accepterar kontakt utan att besvara. Drar sig inte undan. | Tar kontakt själv eller besvarar kontaktbesök. | Överdrivet kontakttagande, ex. hoppar, gnäller, skäller. |
1b
KONTAKT Cocker: 3,2 |
Följer inte med trots flera försök att locka. | Följer med motvilligt. | Följer med men är inte engagerad i testledaren. | Följer med villigt. Engagerar sig i testledaren. | Följer med villigt, är överdrivet engagerad i testledaren, ex, hoppar, gnäller, skäller. |
1c
KONTAKT Cocker: 3,2 |
Avvisar med morrning och/eller bitförsök. | Undviker, drar sig undan eller söker stöd hos föraren. | Accepterar hantering. | Accepterar. Svarar med kontaktbeteende. | Accepterar, svarar med överdrivet kontaktbeteende. |
2a
LEK 1 Cocker: 3,3 |
Leker inte. | Leker inte, men visar intresse. | Startar långsamt, blir aktiv, leker. | Startar snabbt, leker aktivt. | Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt. |
2b
LEK 1 Cocker: 2,8 |
Griper inte. | Griper inte, nosar bara på föremålet. | Griper tveksamt eller med framtänderna. | Griper direkt med hela munnen. | Griper direkt, hugger föremålet i farten. |
2c
LEK 1 Cocker: 2,1 |
Griper inte. | Griper tveksamt, släpper, håller, men drar inte emot. | Griper, drar emot, men släpper och tar om. Alt. tuggar. | Griper direkt med hela munnen och drar emot tills testledaren släpper. | Griper direkt med hela munnen, drar emot, rycker, alt. ruskar- även under den passiva delen-tills testledaren släpper. |
3a
JAKT Cocker: 2,7 |
Startar inte. | Startar, men avbryter. | Startar el. springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer | 1+2. Startar med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet. | Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
3b
JAKT Cocker: 1,7+2 |
Nonchalerar föremålet/ springer ej fram. | Griper inte, nosar på föremålet | 1. Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. | Griper direkt, släpper. | 2. Griper direkt, Behåller föremålet i minst 3 sek. |
4 AKTIVITET Cocker: 3,4 |
Är ouppmärksam ointresserad, inaktiv. | Är uppmärksam och lugn - står, sitter eller ligger. | Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar. | Är uppmärksam med ökad aktivitet eller oro efter hand. | Växlar snabbt aktiviteter under momentet. Alt. oro under hela momentet. |
5a
AVST. LEK Cocker: 2,7 |
Engageras inte av figuranten. | Kontroll, avbrott förekommer. | Intresserad, följer figuranten utan avbrott. | Intresserad, vill iväg. Enstaka startförsök. | Mycket intresserad. Vill iväg. Upprepade startförsök. |
5b
AVST. LEK Cocker: 1,2 |
Inga skall eller morrningar. | Enstaka skall och/eller morrningar under momentets 1:a del. | Enstaka skall och/eller morrningar under momentets 1:a och 2:a del. | Visar hotbeteenden, skall och morrningar under momentets 1:a del. | Visar hotbeteenden, skall och morrningar under momentets 1:a och 2:a del. |
5c
AVST. LEK Cocker: 1,2 |
Går ej fram till figuranten. Ointresserad. | Går fram när figuranten pratar eller bollar med föremålet. | Går fram när figuranten ger sig till känna. | Går fram till figuranten med låg kroppsställning och/eller tidsfördröjning. | Går fram direkt till figuranten utan hjälp. |
5d
AVST. LEK Cocker: 1,4 |
Visar inget intresse. |
Leker
ej men visar intresse. |
Leker, griper försiktigt, släpper, drar ej emot. | Griper direkt. Kan släppa och ta om. Drar emot. | Griper direkt med hela munnen. Drar emot. Släpper ej. |
5e
AVST. LEK Cocker: 1,4 |
Visar inget intresse. | Blir aktiv men bryter. | Är aktiv med figuranten när denne är aktiv. | Är aktiv med figuranten. Intresse även mot passiv figurant. | Uppmanar passiv figurant till fortsatt lek. |
6a
ÖVERRASK. |
Stannar, kort stopp. | Hukar sig och stannar. | Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. | Flyr högst 5 meter. | Flyr mer än 5 meter. |
6b
ÖVERRASK. Cocker: 1,8 |
Visar inga hotbeteenden. | Visar enstaka hotbeteenden. | Visar flera hotbeteenden under längre tid. | Visar flera hotbeteenden och någon attack. | Visar hotbeteenden och attacker som kan sluta med bett. |
6c
ÖVERRASK. Cocker: 2,4 |
Går fram när föraren lägger ned overallen/går ej fram. | Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen - lockar på hunden. | Går fram till overallen när föraren står bredvid. | Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet. | Går fram till overallen utan hjälp. |
6d
ÖVERRASK. Cocker: 1,9 |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. | Liten båge, eller liten tempoväxling, eller tittar bort vid någon av passagerna. | Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen. | Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet vid tillfällena. | Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
6e
ÖVERRASK. Cocker: 1,5 |
Inget intresse för overallen. | Stannar upp. Luktar/tittar på overallen vid ett tillfälle. | Stannar upp. Luktar/tittar på overallen vid minst 2 tillfällen. | Biter i/lek mot overallen. Intresset minskar efterhand. | Biter i/lek mot overallen vid 2 eller flera passager. |
7a
LJUDKÄNS. Cocker: 2,6 |
Stannar, kort stopp. | Hukar sig och stannar. | Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. | Flyr högst 5 meter. | Flyr mer än 5 meter. |
7b
LJUDKÄNS. Cocker: 2,6 |
Går inte fram. | Går fram när föraren sitter på huk och talar till skramlet-lockar på hunden. | Går fram till skramlet när föraren står bredvid. | Går fram till skramlet när föraren gått halva avståndet. | Går fram till skramlet utan hjälp. |
7c
LJUDKÄNS. Cocker: 1,4 |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. | Liten båge, eller liten tempoväxling, eller tittar bort vi någon av passagerna. | Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen. | Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet vid tillfällena. | Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
7d
LJUDKÄNS. Cocker: 1,5 |
Inget intresse för ljudkällan. | Stannar upp. Luktar/tittar på ljudkällan vid ett tillfälle. | Stannar upp. Luktar/tittar på ljudkällan vid minst 2 tillfällen. | Biter i/lek mot skramlet. Intresset minskar efterhand. | Biter i/lek mot skramlet vid 2 eller flera passager. |
8a
SPÖKEN Cocker: 2,4 |
Visar inga hotbeteenden. | Visar enstaka hotbeteenden. |
Visar flera hot- beteenden under längre tid. |
Visar flera hotbeteenden och någon attack. | Visar flera hotbeteenden och flera attacker. |
8b
SPÖKEN Cocker: 3,5 |
Enstaka kontroll, därefter inget intresse/skärmar av sig. | Tittar till mot spökena då och då. | Kontrollerar/handlar mot spökena. Långa avbrott. |
Kontrollerar/ handlar mot spökena. Kortare avbrott. |
Kontrollerar/handlar mot båda spökena under hela momentet |
8c
SPÖKEN Cocker: 3,3 |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. | Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avståndsreglering. | Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Pendlar mellan flyktstart och kontroll. | Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Pendlar mellan flyktstart och kontroll. | Flyr längre än kopplets längd. Kan ta stöd av publiken eller lämna platsen. |
8d
SPÖKEN Cocker: 1,9 |
Går fram när föraren tagit av figurantens förklädnad. | Går fram när föraren talar med figuranten/lockar på hunden. | Går fram till spöket när föraren står bredvid. | Går fram till spöket när föraren gått halva avståndet. | Går fram till spöket utan hjälp. |
8e
SPÖKEN Cocker: 3 |
Avvisar eller undviker kontaktförsök. | Accepterar kontakt - helt oengagerad, men drar sig inte undan | Besvarar kontakt när figurant erbjuder. | Tar kontakt själv. Balanserad. | Intensivt kontaktbeteende mot figurant. Kan hoppa och gnälla. |
9a
LEK 2 Cocker: 2,7 |
Leker ej. | Leker ej, men visar intresse. | Leker - startar långsamt men blir aktiv. | Leker aktivt, startar snabbt. | Leker aktivt mycket, startar mycket snabbt. |
9b
LEK 2 Cocker: 2,4 |
Griper ej. | Griper ej, nosar på föremålet. | Griper försiktigt eller nyper i föremålet. | Griper direkt med hela munnen. | Griper direkt, hugger föremålet. |
10 SKOTT Cocker: 1,9 |
Visar ingen berördhet. Snabb kontroll sedan helt oberörd. | Kontroller som försvinner efter första skotten. Bryter men upptar startad aktivitet. | Avtagande reaktioner på skotten/riktar intresse mot skytten/återgår till aktivitet/passivitet. | Avbryter aktivitet/låser mot skytten. Kan ej återgår till lek/passivitet. | Kvarstående oro efter flera skott. Avbryter efter tydliga flykttendenser/avstår skott. |